Ha olvasol vagy angol szöveget hallgatsz, akkor a passzív szókincsedre támaszkodsz, felismered a szavakat, kifejezéseket a szövegkörnyezetben. A passzív szókincsünk mindig jóval nagyobb, mint az aktív és ez alól nem kivétel az anyanyelvünk sem.

Tegyél egy kísérletet: figyeld meg, hogy ha megdicsérsz valamit, mindig ugyanazokat a szavakat használod-e (nagyon szép, klassz, szuper, gyönyörű). Ha igen, akkor próbálj tudatosságra törekedni és keress más rokonértelmű (synonym) szavakat a szépség kifejezésére (pl.: mutatós, dekoratív, festői, álomszép, stb). Használhatsz határozószavakat is a melléknevek hatásának fokozására (kifejezetten mutatós, különösen megkapó, elképesztően praktikus, stb.) Ha nyelvet tanulsz, tedd ugyanezt az idegen nyelven: tudatosan keresd a választékosabb szinonimákat és fokozatosan építsd be az aktív szókincsedbe.

Mitől aktív az aktív szókincs?

Az aktív szókincs az, amelyet a beszédben és írásban használunk, saját gondolataink kifejezésére. Tehát ha az aktív szókincsedet akarod fejleszteni, akkor nem elég sokat olvasnod, vagy idegen nyelvű szövegeket hallgatnod. El kell kezdened szavakba önteni a gondolataidat: írnod és beszélned kell! Az ÍRÁS jelentősége a nyelvtanulásban című bejegyzésemben találsz ötleteket ahhoz, hogy milyen formában gyakorolhatod az írást.

A beszéd gyakorlása elsőre nehezen kivitelezhetőnek tűnik, ha nincs beszélgetőpartnered. Pedig mi sem egyszerűbb: beszélj önmagaddal! Ha ezt elsőre nevetségesnek találod, akkor gyorsan próbáld elhessegetni ezt a negatív gondolatot, mert a sikeres beszédfejlődés egyik alapköve, hogy elfogadd és alkalmazd ezt a módszert. Ráadásul a „magadban beszélés” (self-talk) egy másik, nyelvtanulók által oly annyira vágyott képességet is kiválóan fejleszt: a gondolkodást az adott idegen nyelven. Tehát csak bátorítani tudlak, hogy elkezd már most: meséld el magadnak mi történt tegnap, fogalmazd meg mire vágysz. A nyelvtanulás kezdetén gyors fejlődést érhetsz el, ha megnevezed a magad körül látott tárgyakat, eseményeket és rövid mondatokba foglalod őket.

És ha már a „magadban beszélés” nem elégíti ki a beszéd iránti igényedet, akkor bátran keress fel internetes oldalakat, ahol (akár ingyen) beszélgetőpartnerekre lelhetsz. Ha nem csak a gyakorlás, de a fejlődés is célod, akkor beszélgess nyelvtanárral vagy anyanyelvi beszélővel. Én például a „Language Parent” módszert alkalmazom a beszédgyakorlatok során a tanulóimmal, ami segít feloldani a kezdeti nehézségeket a megszólalás terén. A „self-talk” egyébként hasonlóan működik: remek első lépés ahhoz, hogy meg merj szólalni később társaságban is.

Amikor szintet akarsz lépni, például középfokról felsőfokra, akkor hasonló az eljárás: nem ragadhatsz le a már ismert szavak használatánál. Keresd tudatosan a rokon értelmű szavakat és tanuld őket együtt, ahelyett, hogy a magyar fordításhoz kötnéd a jelentésüket. Nézzünk egy példát arra, hogyan fejezhetünk ki hasonló mondanivalót különböző szinteken: Farmers couldn’t work on the fields because there was a lot of rain. / Heavy rains caused problems for farmers who wanted to work on the fields. / Heavy precipitation generated significant difficulties in agriculture and prevented farmers from cultivating the land.

Egy jó szinonima szótár elengedhetetlen ahhoz, hogy választékos szókincsre tegyél szert. Én a thesaurus.com-ot használom.

És ne felejtsétek el élvezni az eredményhez vezető utat! Ez a poliglottok egyik „titka”. Olvasd el a többi inspiráló tippjüket is!

Aktivizáld a passzív szókincsedet
Megosztás: