Először is vegyél bármilyen angol szöveget (valamelyest a tudás szintedhez igazítva). Itt találhasz ötleteket arra, hogyan válassz számodra megfelelő olvasnivalót. Az alábbi részlet Jack London, Fehér agyar című regényének Penguin Readers kiadásából való, amely egy kettes szintű, egyszerűsített olvasmány. Olvasd el és húzd alá benne a számodra ismeretlen részeket, kifejezéseket. Például:

The Gray Cub

The two wolves moved slowly down the Mackenzie River. Often they left it and looked for food by the smaller rivers. But they always went back to the large river. The she-wolf looked everywhere for a home, and then one day she found it. It was a cave near a small river. She looked inside it very carefully. It was warm and dry so she lay down. The he-wolf was hungry. He lay down inside the cave but he did not sleep well. He could hear the sound of water and he could see the April sun on the snow. Under the snow, and in the trees, there was new life. The he-wolf left the cave and followed the ice bed of the small river. He wanted food. But eight hours later he came back, hungrier than before. In the wet snow he was slow and could not catch anything. Strange sounds came from inside the cave. When he looked inside, the she-wolf snarled at him. He moved away and slept at the mouth of the cave. The next morning he saw five strange little animals next to the she-wolf. They made weak little noises but their eyes were not open. He left the cave quickly. He had to find food for the she-wolf. This time, when he took meat back to her, she did not snarl at him. Four of the cubs were red, but one was gray. This gray cub was a fighter. He fought his brothers -and sisters more than they fought him. He always wanted to leave the cave and his mother had to stop him.

Ha a tanulóimmal szöveget dolgozunk fel, akkor mindig rávezetem őket a megoldásra, körülírom a szó jelentését, további példákat hozok más szövegkörnyezetből. Minél több szövegkörnyezetet kapcsolsz egy kifejezéshez, annál könnyebben jegyzed meg. Ha önállóan dolgozol, akkor olyan szótárakat használj, ahol példamondatok is vannak, mert ezek különböző szövegkörnyezettel szolgálnak számodra. Használj egynyelvű (például Oxford Learner’s Dictionaries) és kétnyelvű ( például Glosbe) szótárt is.

A jelentések kikeresése jó esetben sokáig eltart, mert a példamondatokban újabb és újabb szavakat találsz, amiket szeretnél pontosítani, ezért azokat is kikeresed. Végül már legalább kétszer annyi új kifejezéssel dolgozol, mint, amit az eredeti szövegben találtál. Micsoda lehetőség a fejlődésre! 🙂

És most kezdődik a „játék a szavakkal”. A friss információt ötvözd eddigi tudásoddal. Pl.: rokon és ellentétes értelmű szavak, nyelvtani szerkezetek, melyekben elhelyezheted az új szavakat, kifejezéseket. Alkoss új mondatokat, kösd azokat képekhez, a saját életedből vett személyekhez, helyzetekhez.

Lássuk a példákat:

It’s a wolf. It’s a she-wolf with cubs. A she-wolf is female, it’s a girl. There are five wolves in the picture.

Animal cubs. Cubs are baby animals, for example: bear cubs, lion cubs.

The wolves looked for food by smaller rivers. There are small and large rivers. The Tisza is a river. It’s a large river. It’s larger than the River Maros. The Danube is the largest river in Hungary. Large, larger, the largest.

… the cave is near a small river . I live in Fót. It’s near Budapest. Which river is the nearest your home? I don’t live near Lake Balaton. I live near the capital.

looked inside the cave carefully. What’s inside this building? There are many rooms inside. Inside this cave there are a lot of bats and spiders.

Be careful on the roads. Drive carefully. She is a careful driver but her friend is a careless driver. She drives carefully and he drives carelessly. It’s a slow car. You should drive slowly near schools.

…could not catch anything. He could catch a rabbit. He couldn’t catch anything. I could swim when I was 6 years old. Could you swim when you were 6? My daughter couldn’t swim when she was 4 years old.

… the she-wolf snarled at him. Peter shouted at the children. They laughed at the teacher. (Ha fel tudsz idézni egy valós jelenetet, amikor valaki kiabált valakivel, vagy kinevetett valakit, esetleg egy kutya rád vicsorgott, akkor képzeld el és mondd el hozzá a mondatot!).

… four of the cubs. One of my friends is a doctor. Two of my cousins work abroad. Many of the workers are on holiday. Some of my money is in the bank.

…wanted to leave the cave. I wanted to be a vet when I was a child. Do you want to visit this museum? My parents want to move to the countryside. What do you want to do after dinner? Who wants to play cards?

… his mother had to stop him. (=az anyjának meg kellett állítania). I had to get up early yesterday. The students had to write a test. John had to go to the doctor.

have to / has to = kell (csinálni valamit) (tagadás: don’t have to, doesn’t have to)

I have to cook every day. I had to cook yesterday. I’ll have to cook tomorrow. I don’t have to go to work at weekends.

She has to get up early every day. She had to get up at 6 yesterday. She’ll have to get up at 5 tomorrow. She doesn’t have to cook every day.

Próbáljuk tehát az új kifejezéseket régiekkel ötvözni, különböző igeidőkbe és szituációkba helyezni. Sokszor a kevesebb több, egyszerre elég 3-4 kifejezéssel játszani és a gyakorlás után pár órával felidézni gondolatban, hogy mik voltak azok. Kössük a szavakat időhöz, helyhez: például a vonaton hazafelé mely szavakkal alkottál gondolatban mondatokat? Hogy is voltak? És vacsora után, mielőtt lefeküdtél? Emlékszel mely kifejezésekkel játszottál? Ha mindeközben jegyzetelni is van lehetőséged, akkor a jegyzeteidet később átolvasva ismét fel tudod idézni amit tanultál.


Játék a szavakkal – szókincsfejlesztés
Megosztás: