Most egy példát mutatok arra- konkrétan egy kép leírását- hogy ugyanazt a feladatot hogyan lehet három különböző nyelvi szinten elvégezni: alap-, közép-, és felsőfokon (A2-B1, B1-B2 és C1 szinten). A cikk végén pedig néhány gyakorlati tanácsot is találsz.

Folyamatos tanulással a nyelvi szintünk természetesen fejlődni fog, beleértve a szókincset és a különböző nyelvi szerkezetek ismeretét. Sokszor azonban, ha nem vagyunk elég tudatosak, a kommunikációban (írás és beszéd) megrekedünk egy egyszerűbb szinten, azaz a tudásunk passzív marad. Előző bejegyzésemben (Aktivizáld a passzív szókincsedet) arra biztattalak benneteket, hogy tudatosan törekedjetek a választékos szóhasználatra. Most ezt kiegészíteném azzal, hogy tudatosan próbáljatok bonyolultabb szerkezeteket, összetett mondatokat alkotni. Mindkettőre (szókincsre és nyelvi szerkezetekre is) találtok gyakorlati példákat a három különböző szintű képleírási mintában.

Forrás: New English File Pre-intermediate Teacher’s Book

A2-B1 level

I can see a museum in the picture. In the middle there’s a bench. Three people are sitting on it. The two women are reading and the man is using his mobile phone. On the left a man is sitting on a chair and sleeping. Next to the man there’s a family: a father, a mother and a child. The child is lying on the floor and crying. On the right there’s a girl. She’s looking at something. She’s wearing glasses. Behind the girl I can see a statue. It’s a woman. She’s got one arm. In front of the statue there’s a man who is taking a photo and there’s a guard who is pointing at a sign on the wall. The sign says: you can’t take photos here. On the wall, in the background there are four paintings. In front of the big painting there’s a boy. He’s standing and looking at the painting.

B1-B2 level

In this picture I can see a museum with a lot of people around. On the right there’s a museum guard who is sleeping on a chair. Next to him on the floor there’s a young child lying and crying. The child’s father is looking at him with surprise. In the foreground, on the bench I can see two women reading a brochure or a leaflet maybe about the paintings in the room. Next to them, a man is holding an object, which looks like a mobile phone. On the right side of the drawing there’s a young girl with long, braided hair. She’s is bending over a sculpture looking at it with interest. Behind her the statue of a woman is standing with its right arm stretched out in front of her. Right under her stretched arm a museum guard is calling a man’s attention to the sign on the wall which says that it’s not allowed to take photos in there. On the wall, in the background I can see different kind of paintings such as portraits and a landscape. They are all illuminated by lights. A long-haired woman is looking at the landscape while holding a piece of paper, probably a brochure in her left hand.

C1 level

The drawing is a representation of an exhibition hall with several visitors all over the place. Moving from left to right we can perceive a museum guard sleeping with his arms folded and his back reclining against the wall. He seems to be undisturbed by the toddler who’s throwing a temper tantrum at his feet on the floor. The child’s father is looking at the kid helplessly with his mouth open while his mother is looking away being perhaps unaware of her offspring’s behaviour. Behind them, on a bench three people are sitting with two of them reading a brochure together leaning closely towards each other, while the third one, a well-built bold man with a moustache, is fiddling with his mobile phone. In the bottom right corner a girl with long braided hair is inspecting a sculpture bending over it with considerable interest. Behind her there’s a statue of a woman with an arm stretched out in front of her and the other missing below the shoulder. Moving on I can see another museum guard gesticulating vehemently at a tall man who is taking a photo of the statue in spite of the sign on the wall prohibiting taking photographs. On the opposite wall of the room four illuminated paintings are exhibited among them two portraits and a landscape.

Az aktív nyelvhasználat fejlesztését írásban célszerű elkezdeni, hiszen ott van lehetőség visszaolvasni és “feljavítani” (upgrade) amit leírtunk. Ugyanakkor a “magunkban beszélgetés” (self-talk) technika alkalmazása során is átfogalmazhatjuk a mondanivalónkat, akár többször is.

Ötletek:

  1. Keress szinonimákat a már használt szavak helyett.
  2. Vond össze az egyszerűbb mondatokat megfelelő kötőszavak használatával. Írj össze néhány lehetséges kötőszót (pl.: in addition, however, as a result, moreover, although…).
  3. Írj egy listát néhány hangzatos, számodra vonzó kifejezéssel, amiket azután próbálj meg újra és újra beletenni a mondanivalódba. Egy idő után természetessé válnak és automatikusan fogod őket használni. Például: B1 szinten: in my opinion = véleményem szerint, B2 szinten: as far as I know = tudomásom szerint, C1 szinten: undoubtedly = kétségtelenül.
  4. Írj össze néhány, az adott szinten kívánatos, nyelvtani szerkezetet és használd őket minél többet, hogy aktív tudássá váljanak. (a következő bejegyzésemben összegyűjtök néhányat minden szinthez).
Kép leírása három különböző nyelvi szinten
Megosztás: